Копие на някогашната статуя на Аполон в Созопол |
Директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров започва новата 2016 г. с инициатива за поставянето на две статуи в родния му град Созопол. За да няма недоволни, едната да бъде на „езичника“ Аполон, а другата на християнина Свети Иван Предтеча, предлага проф. Димитров.
Идеята му дошла след „едно съобщение“ от последните дни, че Гърция щяла да възстанови античната статуя на Аполон, разположена на входа на главния град на остров Родос. Статуята е била малко над 22 метра, излята от бронз и е съществувала само 65 години, след което е съборена от силно земетресение.
„Защитниците на „автентиката“ у нас (цели 57 организации) обединени в един форум, вероятно ще протестират пред ЮНЕСКО, ИКОМОС и т.н. Естествено гърците няма да им обърнат внимание, дори Манол Глишев да им спретне един протестен митинг“, пише Божидар Димитров.
Той припомня, че малко хора знаят, че в нашите земи също е имало колос на Аполон. Той е излят в Аполония Понтика – старото име на Созопол, около 480 г. пр. Хр. Дело е на именития атински скулптор Каламис и е престоял на мястото си повече от 400 години. Колосът по нашите земи е бил висок 13 м и 20 сантиметра, бил е излят от бронз и е струвал 400 таланта. За сравнение, толкова е бил годишният бюджет на Атинския морски съюз, обединяващ Атина и още 200 гръцки градове-държави. „Тази стойност на созополския колос показва огромните финансово-икономически възможности на нашия град-държава. По това време е издигнат Партенона и статуята на покровителката на града Атина е била висока само 5.60 метра“, пише проф. Димитров.
През 72 г. пр. Хр. римският пълководец Марк Лукул превзел с щурм Аполония и като изключително ценен трофей отнесъл статуята в Рим. Там, според различни римски писатели, тя била монтирана на Палатинския или на Капитолийския хълм и престояла още 400 години. След като християнството станало държавна религия християните разрушили статуята, тъй като голотата на античния бог скандализирала християнския им морал.
В Созопол преди няколко години се е родила идея да се възстанови колоса на Аполон, който е бил тачен в града с прозвището Иатрос (Лечител). По думите на Димитров знае се как е изглеждала статуята – атлетичен младеж, гол и опрян на маслинена фиданка.
Скулпторът Борис Борисов е изработил плановете и е направил две бронзови копия на статуята, високи по 1.6 метра.
Днес те се намират в кабинета на кмета на града Панайот Рейзи и в частния музей „Южна кула“ на Кирил Арнаутски. Решено е било статуята да се постави на т.нар. Мигалка, маркираща входа на Созополското пристанище.
Междувременно археоложката Кръстина Панайотова открива оригиналното място на колоса на остров Свети Кирил и Юлита. „Но бе решено статуята да не се вдига там, тъй като огромните сгради на Морското рибарско училище и щаба на Военно-морската база щяха да я закриват“, пише проф. Димитров.
„За богатият морски град да вдигне тази статуя нямаше да бъде никакъв проблем. Но най-неочаквано в работата се намеси сливенският митрополит Йоаникий. Той обяви, че възстановяването на статуята ще възроди… езичеството в Созопол и върху града и жителите му ще се стоварят различни божии наказания. Поуплашиха ли се хората или не, но работата замря“, пише шефът на НИМ.
Той се съмнява, че родоският архиепископ е осъдил намеренията на родоските гърци. „Ясно е, че възстановяването на статуята на един езически бог няма да доведе до възстановяване на езичеството у нас и най-вече в Созопол, чиито жители само в последните години построиха със собствени средства десетина параклиси и една църква и реставрираха построените от предците им други 27 църкви и параклиси“, посочва Димитров.
Той припомня, че дядо Йоаникий е бил заявил, че вместо на Аполон, созополчани да издигнат статуя на Св. Иван Предтеча, тъй като бяха удостоени с честа в града им да се открият и останат там мощите на светеца.
„Да, защо не, но и на двамата. С две статуи Созопол няма да заприлича на Скопие“, завършва съобщението на Божидар Димитров.