Или как трансхуманизмът води към глобална антропогресия
Д-р Георги Чалдъков
По комунистическо, през 1980 г. Радой Ралин написа поредния си афоризъм: „Пушенето е стаж за импотентност“. Тъй като това е научнообоснована мисъл, аз написах „Радой Ралин е прав“ – вестник „Народна култура“ публикува статията на първа страница, колонката вдясно. През същата година списание „Здраве“.публикува „Тютюнопушене или полова сила, изберете сами“.. Вярвах, че това звучи по-убедително, отколкото „Тютюнопушене или здраве, изберете сами“ – тогава апел на Световната здравна организация. След като „Тютюнопушене или полова сила“ бе публикувано, студентките започнаха да гледат подозрително на момчетата, които пушат. Това мотивира много от тях и те спряха пушенето.
По демократично, на 26 април 2014 г. вестник “24 часа” публикува “Трагедията на Анджелина Джоли и мярата на намесата в човешката същност”, написана от политологът Огнян Минчев.
Сега пиша разширено издание на “Опасното разминаване. Еврика и етика” – есе от книгата ми “Любомъдри читателю”. И го озаглавявам “Огнян Минчев е прав”. Ето част от есето.
Конфуций, Сократ, Платон, Аристотел, Архимед, Епикур… Леонардо да Винчи… Николай Коперник, Джордано Бруно, Йохан Кеплер, Галилео Галилей (1564–1642) и роденият една годинаслед смъртта му Исак Нютон (1643–1727).
Природата винаги оставя поне един учен на света, който като Архимед да каже Eureka! И стотици политици, трансхуманисти и либертарианци, които използват евристиката за античовешки цели. Тревожно е, любомъдри читателю, че скоростта на евристиката е опасно по-голяма от тази на етиката. Трансферът и селекцията на гени е дълъг еволюционен процес – понякога има салтизъм (saltus vitalis) – дано по-скоро направим моралното салто – дотогава обаче мишките трябва да се страхуват от котките (виж по-долу Еврика–Етика 2) – така е решила майката Природа след милиони години trial and error (проба и грешка) – ние трябва да уважаваме труда й, за да ни уважава и Тя – do ut des (давам и ти можеш да дадеш) – урокът на древните римляни.
Еврика–Етика 1. Първите чипове бяха инсталирани през 1940 г. в компютъра на Джон Атанасов и Клифърд Бери. Оттогава се родиха стотици нови технологии на съвременното информационно общество. А на другата страна на евристичната монета – имплантиране на микрочипове в мозъка на хора без тяхно съгласие с цел биотелеметричен контрол на съзнанието, електронно зомбиране, роботизация и други намеси в личния мозък на човека – тиха война (silent war), осъществявана от група за изследване на прехвърлянето на съзнание (MURG – mind upload research group) чрез суперкомпютри, сателитни антени и други дистанционни системи за проследяване.
Американските войници са били имплантирани с Рамбо чипове, за да бъдат по-агресивни – произвеждат се перфектни войници – „свръхчовекът“ на Ницше е лиричен мотив в доктрината за съвременния трансхуманизъм*.
Еврика–Етика 2. Чрез нокаутиране на гени в обонятелните клетки се получават мишки, които губят обонянието си за котки и съответно – инстинкта си да се страхуват от тях – пише в статията на учени от Университета в Токио, публикувана в Nature на 22 ноември 2007 г. В други статии се съобщава за трансплантиране на стволови клетки за лекуване на болести. Ще се появят ли обаче трансхуманистите – търговци на открития, или стволовите банкери са вече на свободния пазар – при търговците на органи за трансплантация?
Еврика-Етика 3. Напредъкът в разкриването на клетъчните и генетични механизми на възникването и развитието на рака доведе до прилагането на нови лекарства и нови хирургически технологии. На другата страна на тази евристична монета обаче се появи “трагедията на Анджелина Джоли”, чиято известност бе използвана за реклама на превативната мастектомия за намаляване на риска от рак на гърдата. И Огнян Минчев написа своя пореден афоризъм за “мярата на намесата в човешката същност”.
Напомни ми за интервюто, озаглавено “Кризата, провалът на либерализма и бъдещето на Европа”, взето от Ален дьо Беноа – френски философ и писател (публикувано през януари 2014 г. в списание “Геополитика”):
“- В една от последните си статии, озаглавена „Да, краят на света вече е настъпил“, акцентирате върху антропологичните трансформации, т.е. върху такива теми като еднополовите бракове, легализирани във Франция, и други „постхуманни“ практики, които на практика дискредитират самата човешка природа и са сред императивите на неолиберализма.
- … Споменахте за хомосексуалните бракове, във Франция това е тема на ожесточени спорове. Лично аз не съм враждебно настроен към хомосексуалните: всички такива, които познавам, притежават същите достойнства и недостатъци като хетеросексуалните. Като цяло, не давам морална оценка на сексуалните предпочитания. Но що се отнася до еднополовите бракове, тук в играта се намесват много други фактори, тъй като има голяма разлика между признаването на легитимността на сексуалните предпочитания и превръщането на тези предпочитания в норма, както го правят правителствените институции. Брачната институция е създадена, за да свърже мъжа и жената с цел продължаване на рода, както показва самата етимология на думата брак (на френски mariage), от латинския (matrimonium), т.е. от mater (майка). Не се отнасям враждебно към хората от един и същи пол, които сключват граждански съюз, за да поддържат отношенията си, но мисля, че класически брак следва да сключват само хетеросексуални двойки. Хомосексуалните бракове ще породят редица проблеми, включително свързани с осиновяването, изкуственото зачеване, роднинството и т.н. Но когато споменавам антропологичните промени, имам предвид разпространението на гендерната теория, която възниква в Америка и се опитва да постави под въпрос самото съществуване на различните полове. Според тази гледна точка, дали човек се ражда мъж или жена, не оказва никакво влияние върху сексуалното му поведение, а човешкото същество по рождение е „неутрално“, т.е. представлява своеобразна tabula rasa. Така понятието „пол“ (каквито има само два) се заменя с понятието „гендер“ (каквито може да има много). Тази гендерна теория (или по-скоро идеология) е продължение на либералната идеология, основаваща се на правата на индивида и приемаща обществото като прост сбор от индивидуални атоми, стремейки се да узакони и превърне в норма всички прищевки и желания на индивидите. Социалният либерализъм не може да бъде отделен от политическия и икономическия. Тези три либерализма се основават на една и съща логика и представляват различните лица на една и съща доктрина.”
Към тези триада на либерализма прибавям биолиберализма, който може да доведе глобалната биологична криза, така както “трите либерализма”, описани от Ален дьо Беноа, причиниха глобалната финансова криза.
След като българските политици и някои постхуманни интелектуалци
прочетат “Огнян Минчев е прав”, надявам се, че няма да приемат резолюцията на Европейския парламент за “третия пол” и еднополовите бракове. Иначе легионите бесове ще се множат и няма Кой да ги удави в реката (Матея 8: 28-33).
_____________________________________________________________________
* Трансхуманизмът е международно движение, целящо използването на научни и технологични постижения за подобряване на човешките психически и физически способности. Обаче, зад тази биолибертарианска шоколадова глазура се крие растящата трансгресия, наричам я “антропогресия”, която съвременни западни политици и интелектуалци искат да принесат и в нашата – все още патриархална, православна – страна.