Проф. Георги Чалдъков:
Аристотел е открил как политиците да станат приятели на народа
„Пожелах на проф. Иван Карайотов да открие артефакти, доказващи че Бургас е центърът на сантименталната цивилизация в света“, казва ученият.
– В новата си книга „Homo Janus Bulgaricus Народопсихология и народопатология (не само) на българите“ призовавате политиците, които заради нагона към пари и власт, причиняват най-големите беди на държавата и обществото, да станат демофили – приятели на народа. Вярвате ли, че това е възможно, след като политическият елит третира хората като овце, които трябва само да дои?
– Разбирам въпроса Ви така: „Как, и може ли, нагонът към пари и власт на политиците да ги превърне в приятели на народа?“ Отговорите на такива въпроси са дадени преди повече от две хиляди години от Аристотел, например в книгата му „Политика“. От polis – град, на гръцки Politika означава „работа за града, за държавата“. Политиците трябва да работят pro bono – за добро, pro bono publico – за добро на хората, на обществото. Така се става приятел на народа, на българския народ – немилия-недрагия – мишена на популизма, заблудите, медиите, телешоута. Политиците трябва да знаят, че без морална и образователна стабилност не може да има политическа и икономическа стабилност. А дали „вярвам, че това е възможно, след като политическият елит третира хората като овце, които трябва само да дои?“, отговарям така: Нека политиците да четат повече и да прилагат нашите християнски ценности, например евангелския текст за Добрия пастир (Йоан 10: 1–16): „Тогава Исус пак рече: Истина, истина ви казвам, Аз съм вратата на овцете. Всички, които са дошли преди Мене, са крадци и разбойници… Крадецът влиза само да открадне, да заколи и да погуби: Аз дойдох, за да имат живот, и да го имат изобилно. Аз съм добрият пастир; добрият пастир живота си дава за овцете.“ Повече пише в „Чу ли бунта и политиците чуха ли?“ в книгата ми „Любомъдри читателю“, стр. 182-183.
– Докато четат „Приказка за двете мулета“ от книгата ви, мнозина вероятно ще си представят едното с етикет ГЕРБ, а другото – БСП. Те са вързани с едно въже и поставени точно по средата между две купчини сено. Когато те се опитват самостоятелно да достигнат до купчината сено, двете остават гладни, а с тях и хората, които им симпатизират. Ако проумеят, че трябва да си сътрудничат, какво ще се промени?
– Да си сътрудничат в какво? – в човеколюбие, добротворение и великодушие или в алчност, арогантност и агресия, в благовестване или омраза, в истината или лъжата? „Приказка за двете мулета“ илюстрира съдбата на Буридановото магаре, наречено така на името на френския философ Жан Буридан (1295 – 1363). Двете мулета ясно показват, че сътрудничеството е по-добро от конфликта. Ако политизираме мулетата, тогава в САЩ ще поставим точно по средата между две купчини сено слона (републиканците) и магарето (демократите). А в България – ГЕРБ и БКП/БСП. Имам надежда, че в САЩ идващият „слон“ Доналд ще балансира американската и глобалната политика – за добро на американците и на всички земляни (earthians – хора в планетата Земя). В България двете партии ще се нахранят, ще преядат и така вероятността да остане храна за народа значително намалява. Виждам как „системните партии“ водят до системно недохранване – физиологично и мисловно. А все още ги няма „цялостните хора – и богати, и просветени“, както казал Уилям Гладстон на пристигналите в Лондон българи – повече пише в „Политически диабет тип 45 + 26“ (стр. 253-255) в „Homo Janus Bulgaricus“. Накратко, пожелавам на българските политици да осъзнаят човеколюбивия смисъл на „Обонато“. Това на африкански език означава: „аз съществувам, защото ние съществуваме“ – както пише в „Три приказки“ (стр. 37-40) и “Three tales” (стр. 41-43) в „Homo Janus Bulgaricus“.
– Цитирате изследване, според което най-красивите и най-умните хора в България се раждат в Бургас. Повечето от децата от нашия град обаче бягат от тази страна веднага след като завършат училище. Нацията ни се топи, раждат се все по-малко българи и както казва премиерът „тук остава лошият материал“. Как да се спасим?
– Чрез мъдра политика и приоритетно и дългосрочно финансиране на здравеопазването, образованието и науката! А относно „най-красивите и най-умните хора в България се раждат в Бургас“, искам да споделя, че на Ивановден пожелах на приятеля и археолога проф. Иван Карайотов да открие артефакти, доказващи че Бургас е центърът на сантименталната цивилизация в света. За „топенето на нацията“, наричам го „демострофа“ (от демос и катастрофа) пише в публисето „Българската песен на козата. 110 117 : 365 = 302“ в „Homo Janus Bulgaricus“, стр.251-252.
___________________________________________________________________________
Бургазлия издаде книга за народопсихологията и народопатологията (не само) на българите
„Описвам някои от изявите на Homo Janus Bulgaricus като общност от хора – едни са любознателни, талантливи, а други – необразовани, егоистични, политици“, казва проф. Чалдъков.
Книга за народопсихологията и народопатологията на българите издаде проф. д-р Георги Чалдъков. Тя съдържа 110 публисета (публицистични есета), един автопортрет, една Възхвала на кокичето, 28 science-in-fiction (разказана наука; не science fiction – научна фантастика), интервю и coda (завършващ акорд). 18 от тях представени двуезично – на български и английски, споделя ученият. Той е роден в Бургас и е сред най-верните приятели на големия поет Христо Фотев, но от 1970 г. живее във Варна. Работи в Лаборатория по клетъчна биология, Катедра по анатомия и хистология, Медицински университет – Варна. „Огорчен съм от политиците техният нагон към пари и власт причинява най-големите беди на държавата и обществото. Безотговорността им към нас, наивниците, които продължаваме да ги избираме. На политиците казвам: Бъдете демофили – приятели на народа! Другите -фили и -фоби са геополитическа рулетка, в която България често е участвала и губила“, споделя авторът на „Homo Janus Bulgaricus Народопсихология и народопатология (не само) на българите“. 377-страничната книга е добре илюстрирана с фотографии, фигури и таблици. „Подобно на “цялото съществува преди неговите части” (Аристотел), в “Рицарят на печалния образ” Мигел де Унамуно пише: “Душата на един народ носи в себе си бъдещия герой, преди той да е видял бял свят, предусеща го като блуждаещ в нея дух, който се оформя, и очаква неговата поява. Героят не е нищо друго освен индивидуализирана колективна душа” – Genius loci (Дух на мястото)“, пише проф. Чалдъков в предисловието. „Според Мишел дьо Монтен (1533-1592) – философ и баща на есетата – човешкото съществуване, извън героичните му и гениални изяви, завинаги ще остане “несъвършената, недовършената градина”. Книга с такова заглавие написа Цветан Тодоров – български и френски философ, както самият той се самоопределя (от 1963 г. живее във Франция)“, обяснява ученият. „В „Градината” Тодоров пише: “Скалата на Сизиф неспирно се търкаля обратно по надолнището. Но съдбата на Сизиф не е проклятие, просто такава е човешката участ, която не е нито завършена, нито съвършена. Според Русо и Монтен доброто и злото текат от един извор. Въпреки това той смята, че усъвършенстване е възможно.” Това ми напомня на древнокитайското учение Yin-Yang (Ин-Ян) – всяко явление съдържа в себе си и противоположното на него. Yin-Yang разкрива как противоположни сили са всъщност взаимодействащи, взаимно зависими – нощ (Yin) и ден (Yang), тъмно и светло, огън и вода, жена и мъж, луна и слънце, болест и здраве, смърт и раждане“, добавя проф. Чалдъков. „Китайците са вярвали, че представени така, явленията и промените (chаnges), могат лесно (easy) да се възприемат и обясняват – описано е в The Book of Ease, наричана още The Book of Changes. Напомня и за Янус – в митологията на римляните Бог на вратите (лат. ianus – път под арка), на пътуването, началото и края. Затова Янус е изобразяван с две лица, гледащи в противоположни посоки. В тази книга описвам някои от изявите на Homo Janus Bulgaricus – не толкова като индивид, а като общност от хора (Homines Janus Bulgaricus) – едни са любознателни, талантливи, съпричастни, диалогични, други – необразовани, егоистични, агресивни, несговорчиви, политици. Това не е така само при българите – Homo Janus е глобално психосоциално явление “В началото, преди много време” Yin-Yang и Janus са заложени в поведението на много молекули и клетки на живите организми“, обяснява писателят, който е и председател на Българското дружество по клетъчна биология. Според него, ние сме повече еснафско и пациентско, отколкото гражданско и здраво общество И какво означава народ, който е родил оперния гигант Борис Христов и изпълнението му на „Помогни, Господи, благочестивому и православному болгарскому народу и сохрани его на многая лета!”, да роди и песента „Тодор се на майка жалва, че първо си, мале, брат ми родила”, пита професорът. „За мен бургаският аxis mundi, по-точно axis urbi (ос на града), е „Александровска” и по средата „Часовника” (пъпът на Бургас – umbilicus urbis Burgas) – тя е оста „Север-Юг” (cardo), около която се въртят всички бургаски къщи, площади, църкви, градини, кафенета, кръчми. И остров Света Анастасия. Сигурен съм, че когато гларусите и чайките летят нависоко, в очите им – хиляди огледала над града – се оглежда най-големият християнски кръст в света, изграден от улиците „Богориди”-„Фердинандова” (бургаската Via Sacra) и „Александровска” (Via Principalis) – може и от бургазлиите, които вървят по тях, но това само въображението на гларусите и чайките го знае“, пише д-р Чалдъков в „Homo Janus Bulgaricus Народопсихология и народопатология (не само) на българите“. Той цитира изследване на учени от Института по експериментална морфология и антропология в БАН, според което най-красивите и най-умните хора в България се раждат в Бургас. Това най-вероятно се дължи на бургаските гени, на Чудотвореца Свети Николай Мирликийски и на денонощния ритъм на бриза в Бургаския залив. Комбинация гени – Свети Николай – море формират бургаския коефициент – BQ (Burgas Quotient), нещо повече от IQ и EQ , взети заедно, добавя професорът.