865c0c0b4ab0e063e5caa3387c1a8741ac3c8f797a6b0fefdc59371c99ba5263

ОТВОРЕНО ПИСМО До: Джон Малкович

 

Untitledtry5y

 

 

От: Д-р Георги Н. Чалдъков

 

 

 

 

 

 

Маестро МАЛКОВИЧ,

Джон ми е мил, но истината ми е по-мила, каза Аристотел.

Писмото ми е базирано на две интервюта с Вас по повод комедията „Оръжията и човекът“ на Бърнард Шоу, коята режисирате в Народния театър „Иван Вазов“. Както по-добре от мен знаете, действието се развива по време на Сръбско-българската война от 1885 г., в която „българските капитани“ побеждават „сръбските генерали“.  Пиесата е поставена за първи път през 1894 г. в Лондон и след нейния край Бърнард Шоу е извикан на сцената и получава бурни аплодисменти. Сред овациите, обаче, един зрител го освирква  и Шоу му отвръща: „Скъпи приятелю, напълно съм съгласен с теб, но какво сме ние двамата срещу толкова много?“

Едното интервюта е във вестник „Филтър“ (30 октомври – 5 ноември 2024), озаглавено „За първи път някой иска да цензурирам Бърнард Шоу“, другото – във вестник „24 часа (30 октомври  2024), озаглавено „Не съм тук, за да се присмивам на България!“ Е, как така авторът се присмива, а Вие, режисьорът на пиесата, не се присмивате на България? Или защото ние не рабираме ирландския хумор, според Шоу, на когото „само 94 години не стигнаха да ни научи на неговия хумор“? Сега и Вие ли ще ни учете?

На въпроса на журналистката от „24 часа“: „Как ще коментирате, г-н Малкович?, че  някои хора, дори от Съюза на българските писатели, се възмутиха, че пиесата на Бърнард Шоу е обидна за страната ни“?, Вие отговорихте: „Действието се развива в България просто защото Шоу е търсил държава, за която не се знае много“.

И като е избрал  България „за която не се знае много“, за страната ни започва „да се знае много“ …. с некултурно поведение на българите, описано с хумора на  писателя.  Аз искам да Ви  запитам, Маестро: „Не знае ли  Бърнард Шоу (1856 – 1950) какво е писал в „Българските ужаси и Източният въпрос“ (1876) защитникът на българската кауза Уилям Гладстон (1809 – 1898) след кървавото покушение на Априлското въстание от 1876 г. Именно Гладстон  предлага де се предостави автономия на България и да се прекрати английска подкрепа за Турция.

Вие не знаете ли, че преди повече от 100 години българските студенти във Виена  и Берлин  протестираха срещу същата тази пиеса на Шоу? Ако кажете „Не“, Спиноза Ви напомня: Ignorantia non est argumentum. Моля, знайте, че сегашните ни студенти, както и други българи, пазят националното си достойнство и протестират срещу пиесата на Шоу, Вашата режисура и директора на Народния театър. Очаква се протестният вихър да се проведе на 7  ноември – деня на премиерата на „Оръжията и човекът“ – пред (и/или вътре в) Народния театър. Тогава, директорът на театъра и рефисьорът на пиесата (може и някои артисти) ще излезат ли пред протестиращите да им кажат: „Скъпи приятели, напълно сме съгласени с Вас, но какво сме ние срещу толкова много?“  Забележка: Директорът на Народния театър (или кой) ще каже защо точно  на 7  ноември, когато през 1885 г. българската армия печели решаващата за войната битка при Сливница, е определена датата на премиерата на „Оръжията и човекът“, където Бернард Шоу се подиграва на българските войници? Ирония желана или съвпадение без умисъл?

На въпроса на журналистката от „Филтър“: „Живеем във време  на война. Променя ли се отношението света към тях?“ Вие, учудващо за мен, отговорихте: „Моето лично мнение към войната никога не се променило. ….какво променя една война? Аз ще ви отговоря – нищо“. Ако бяхте съвременник на Шоу и Гладстон, пак „нищо“ ли щяхте да отговорите на въпроса: „какво променя едно клане, Маестро Малкович?“

Важнослов-1: Българите имаме 13 вековна държава и памет за нея. Затова, нека бъдат Personas non grata: Джон Малкович, Джордж Сорос и неговите НПО-та и други личности и организации, които се опитват да трият паметта ни. Never ever can erase our national memory, казваме на споменатите Personas non grata. Важнослов-2: „Великите сили“ да спрат да се надпреварват в правенето на оръжия. А да правят всичко за доброто качество на живот на хората и на науката, образованието и културата (НОК) – иначе светът може да бъде НОКаутиран… в третия рунд.

OPEN LETTER

From: George N. Chaldakov, BHF*, MD, PhD, FIACS…. *Brain-and-Heart Friend

To: John Malkovich, renowned actor and director, the recipient of many prestigious prizes

Maestro MALKOVICH,

John is dear to me, but the truth is dearer, Aristotle said.

Perhaps, there is something symbolic that I am writing you this letter today, November 1st – our national holiday „Day of the People’s Awakeners“, dedicated to our educators and scholars. The letter is based on two interviews with you on the occasion of the comedy „Arms and the Man“ by Bernard Shaw, which you directed at the Ivan Vazov National Theatrе in Sofia. The play takes place during the Serbo-Bulgarian War of 1885. It was first performed in 1894 in London and Bernard Shaw was called to the stage and received standing applauds. Amidst the cheers, someone from the audience booed at him, and Shaw replied: „My dear friend, I quite agree with you, but what are we two against so many?“

One interview was in “Filter” newspaper (October 30 – November 5, 2024) headlined „First time someone wants me to censor Bernard Shaw“, the other in “24 Hours” newspaper (October 30, 2024) headlined „I’m not here to ridicule at Bulgaria!“ So, how is it that the author ridicules; you, the director of his same play, does not ridicule at Bulgaria? Or because we don’t understand Irish humor, according to Shaw – to whom „only 94 years did not suffice me to teach Bulgarians in humor „? Now you came to Bulgaria to also teach us?

To the question of the journalist from „24 Hours“: „How will you comment, Mr. Malkovich?, that some people, even from the BG Union of Writers, were outraged that Bernard Shaw’s play was offensive to our country“?, you answered: „The action developed in Bulgaria simply because Shaw was looking for a country about which not too much is known“. And having chosen Bulgaria, our country became “a country about which a lot is known “ …. with a non-cultural behavior of the Bulgarians, as described by the writer. Thus, I would like to ask you: „Doesn’t Bernard Shaw (1856 – 1950) know what William Gladstone (1809 – 1898), the defender of the Bulgarian cause, wrote in „The Bulgarian Horrors and the Eastern Question“ after the bloody crush of the April Uprising of 1976. It was Gladstone, who proposed granting autonomy to Bulgaria and also ending British support for Turkey. Likewise, do you not know that more than 100 years ago the Bulgarian students both in Vienna and Berlin have protested against the same Shaw’s play? If you say “No”, Spinoza reminds you his Ignorantia non est argumentum. Please know that our present students as well as other Bulgarians have been preserving their national dignity, and are protesting against the Shaw’s play, your directing, and director of the National Theatre. The storm of protest is expected to take place on November 7 – the day of the premiere of „Arms and the Man“ – in front of (or inside) the National Theatre. Then, will the director of theatrе and the director of play (maybe some actors too) come before the protestors and say to them: „Dear friends, we completely agree with you, but what are we against so many?“. Note: The director of National Theater (or who) will say why precisely on November 7 the premiere of „Arms and the Man“ is announced –  the director doesn’t know or because he knows that on November 7, 1885 the Bulgarian army won the decisive battle of Slivnitsa, the same army Bernard Shaw mocks in his play. Irony or coincidence?

To the question of the journalist from „Filter“: „We live in a time of war. Is the world’s attitude toward them changing?“ You, surprising to me, answered: „My personal opinion of the war has never changed. ….what does a war change? I’ll tell you – nothing“. If you were a contemporary of Shaw and Gladstone, would you still answer „nothing“ to the question: „what does a massacre change, Maestro Malkovich?“. Noteworthy-1: We, the Bulgarians, have state since the year 761, ca. 13 centuries. Therefore, let them be Personas non grata: John Malkovich, George Soros and his NGOs and other individuals and organizations that try to erase our memory. We are saying to these Personas non grata: “Never ever can erase our national memory!”. Noteworthy-2: „Great Powers“ should stop competing in making weapons. And to do everything for the good quality of life of people and of science, education and culture –  otherwise the world can be knockouted… in the third round.

Print Friendly

Автор: Nessebar-News.com


      Вашият коментар

      Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *